Doa Nabi Yunus dikala menghadapi kesulitan : Panduan Lengkap

Doa Nabi Yunus merupakan sumber inspirasi dan penghiburan bagi umat Islam. Dengan mengamalkan doa ini dengan penuh kesungguhan, kita dapat merasakan kedamaian batin dan keampunan Allah dalam setiap aspek kehidupan terutamanya sewaktu kita dalam mengharung kesulitan. Doa nabi yunus dalam perut ikan nun memberi pengajaran besar kepada umat islam.

Kisah Nabi Yunus ditelan ikan paus

Kisah Nabi Yunus merupakan salah satu kisah yang penting dalam agama Islam. Beliau adalah seorang nabi yang diutus oleh Allah SWT kepada kaumnya yang tinggal di sebuah kota yang bernama Niniwe. Kisah Nabi Yunus terkenal dengan peristiwa beliau yang dimakan oleh seekor ikan paus dan kemudian dilepaskan setelah berdoa dalam perut ikan tersebut.

Nabi Yunus diutus untuk memberi peringatan kepada kaumnya yang terlibat dalam berbagai tindakan buruk dan dosa. Namun, pada awalnya, kaum tersebut enggan mendengarkan nasihat dan peringatan Nabi Yunus. Setelah usaha dakwahnya tidak membuahkan hasil, Nabi Yunus akhirnya meninggalkan mereka tanpa izin Allah.

Baca : surah al kahfi 1-10

Doa Nabi yunus

Kemudian, dalam perjalanan yang sulit, Nabi Yunus naik ke sebuah kapal yang kemudian mengalami badai hebat. Untuk menyelamatkan kapal dan orang-orang di dalamnya, Nabi Yunus bersedia untuk dibuang ke laut. Inilah saat ketika beliau ditelan oleh ikan paus tersebut

Dalam perut ikan paus, Nabi Yunus merasa sesak dan penuh penyesalan. Ia menyedari kesalahannya dalam meninggalkan kaumnya tanpa izin Allah. Dalam kondisi tersebut, beliau berdoa dengan penuh kerendahan hati dan penyesalan yang mendalam. Allah menerima doa Nabi Yunus dan memerintahkan ikan paus untuk memuntahkan Nabi Yunus kembali ke daratan.

BACA : Doa Iftitah Rumi untuk memudahkan mereka yang tidak hafal

Kisah Nabi Yunus mengajarkan tentang pentingnya taat kepada Allah, kesabaran dalam menghadapi cobaan, dan pentingnya bertaubat serta beristighfar. Beliau adalah contoh teladan bagi umat Islam dalam menghadapi kesulitan dan tetap tawakal kepada kehendak Allah selain mengamalkan solat taubat setiap hari

1. Pengenalan kepada Doa Nabi Yunus

Doa Nabi Yunus adalah salah satu doa yang sangat dihormati dalam umar Islam. Doa ini berasal dari kisah Nabi Yunus ketika beliau berada dalam perut ikan paus. Doa ini adalah permohonan taubat dan ampun kepada Allah SWT.

لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ

Lailahailla anta Subhanaka inni kuntu minaz zhaalimiin

Maksudnya : “Tiada tuhan selain Engkau. Sesungguhnya aku termasuk dalam kalangan orang-orang yang zalim”—Surah Al-Anbiya’: ayat 87

2. Kelebihan dan Keutamaan Doa Nabi Yunus

Doa Nabi Yunus memiliki keutamaan yang besar. Dikatakan bahwa siapa pun yang membaca doa ini dengan tulus dan ikhlas akan mendapatkan keampunan dari Allah. Doa ini juga mengajarkan pentingnya kesabaran dan tawakal.

Menurut Sa’ad bin Abi Waqqash mengatakan bahawa Rasulullah menyebut doa Nabi Yunus boleh dibaca sebanyak 40 kali.

3. Cara Mengamalkan Doa Nabi Yunus dengan Betul

Untuk mengamalkan Doa Nabi Yunus dengan betul, pertama-tama, bersihkan hati dan niatkan dengan tulus untuk memohon ampun. Bacakan doa ini setelah shalat atau dalam keadaan sujud, dengan penuh khusyuk dan harapan kepada Allah.

Para ulama membaca doa Nabi Yunus 40 kali selepas solat subuh. Ada pula yang membaca doa Nabi Yunus setiap hari sebanyak 1000 kali untuk memohon keampunan.

Baca : Manfaat Surah 3 Qul

Doa Nabi yunus

4. Langkah-langkah Amalan Doa Nabi Yunus

  1. Niat Tulus ikhlas: Mulailah dengan niat yang tulus dan ikhlas untuk memohon ampun dan bertaubat kepada Allah.
  2. Pahami Makna: Usahakan memahami makna doa ini untuk merasakan kebesaran Allah dan kerendahan diri kita.
  3. Waktu yang Tepat: Bacakan doa ini pada waktu-waktu yang istimewa, seperti setelah shalat atau saat sujud dalam shalat.
  4. Berserah Diri: Bacakan dengan penuh khusyuk dan rasa tawakal kepada Allah.
  5. Berdoa dengan Ikhlas: Sampaikan permohonan dengan sungguh-sungguh dan penuh keyakinan akan kemurahan Allah.
  6. Bertahmid dan Beristighfar: Selesai membaca doa, luangkan waktu untuk bertahmid (mengucapkan pujian) dan beristighfar (minta ampun).
  7. Amalan Konsisten: Lakukan amalan ini secara konsisten untuk merasakan manfaatnya dalam kehidupan sehari-hari.

Soalan:

Apakah yang dimaksudkan dengan istighfar Nabi Yunus dan yang mana lebih afdhal di antara Sayyid al-Istighfar atau istighfar Nabi Yunus?

Jawapan:

Melihat kepada soalan di atas, istighfar itu mempunyai banyak bentuk dan lafaz. Antaranya ialah istighfar atau doa Nabi Yunus AS ketika di dalam perut ikan Nun. Doa ini dirakam oleh Allah SWT di dalam al-Qur’an:

https://www.muftiwp.gov.my/artikel/al-kafi-li-al-fatawi/936-al-kafi-578-istighfar-nabi-yunus

Kekuatan Doa Nabi Yunus dalam Kehidupan Kita

Kisah Nabi Yunus ini juga mengandung pesan tentang rahmat Allah yang luas, bahwa Allah selalu memberi kesempatan kepada hamba-Nya untuk bertaubat dan kembali kepada-Nya. Dengan demikian, kisah Nabi Yunus menjadi sumber inspirasi dan pengajaran bagi umat Islam dalam menjalani kehidupan mereka dengan penuh keimanan dan ketakwaan kepada Allah SWT.

BACA : Sedekah subuh


Add Comment

error: Content is protected !!